Ach so, årsplan 7. klasse

Her får du årsplan og læringsmål for Ach so til 7. klasse. Læringsmålene er udledt af Fælles mål for tysk 2014, men er konkrete og indgår i større, meningsfulde undervisningsforløb.
Momo’s Berlin 7. klasse
Se info om årsplan, læringsmål og tegn på læring her.

Ach so! 7. klasse
Herunder kan du læse mere om de enkelte kapitlers indhold og omfang. Du kan også se læringsmål og eksempler på tegn på læring.

Klik på plusserne herunder, og læs om de enkelte kapitlers indhold og omfang. Se hvilke Fælles mål, der er fokus på i FM-skemaet, og se omsatte læringsmål og forslag til tegn på tegn på læring i skemaet med de tre kolonner.

Årsplanen giver forslag til, hvilke uger i løbet af skoleåret man kan planlægge at undervise efter de forskellige kapitler. Forslagene skal primært ses som en anbefaling i forhold til progression mellem kapitlerne samt varighed af det enkelte kapitel. Hvornår på året man som lærer vælger at placere undervisningen er naturligvis op til den enkelte. I årsplanen har vi indregnet ferier i følgende uger: uge 42 – efterårsferie, uge 51-52 – juleferie, uge 7 – vinterferie, uge 14 – påskeferie, uge 26-32 – sommerferie.

Suppler evt. tyskundervisningen med Alineas fagportal til tysk – Gekko-tysk, som byder på undervisningsforløb, tekstbibliotek, kulturbesøg, grammatiktræning, mv. Læs mere om fagportalen eller gå direkte til Gekko-tysk.

Kapitel 1: Guten Morgen, Herr Schumacher

Lektioner

12

Fx uge

33-36

Ach so!, Teil 1A, Kapitel 1

I dette kapitel møder vi for første gang nogle unge tyskere, der går på Goethe Schule i Flensborg. Vi ser også første afsnit af tegnefilmen om Timo und Sabine. Eleverne lærer at fortælle, hvad de hedder, og hvor de bor. De lærer også tallene fra 1 -30 og alfabetet. Ordforrådet øves hovedsageligt gennem dialoger, men eleverne skal blandt andet også synge en Alfabet-Rap. I det lille projekt, Meine Geschichte, til sidst i kapitlet skal de lave en præsentation af en tysk person, som de selv opfinder.

Læs mere om forløbet, se læringsmål og tegn på læring her.

Kapitel 2: Hallo Mama!

Lektioner

9

Fx uge

37-39

Ach so!, Teil 1A, Kapitel 2

I dette kapitel følger vi med Mia hjem fra skole. Her møder vi hendes familie og ser, hvordan hun bor.
Eleverne lærer ord og vendinger, der beskriver familie, datoer, måneder, årstider og bestemte kendeord. Ordforrådet trænes hovedsagligt gennem dialoger. Derudover skal eleverne blandt andet synge en Monats-Rap og en fødselsdagssang. I projektet, Meine Geschichte , skal de forsyne deres fiktive person med et stamtræ og præsentere det.

Læs mere om forløbet, se læringsmål og tegn på læring her.

Kapitel 3: In der Freizeit

Lektioner

9

Fx uge

40-43

Ach so!, Teil 1A, Kapitel 3

I dette kapitel ser vi, hvad to elever laver i deres fritid. Vi tager med til henholdsvis håndbold og cheerleading.
Eleverne lærer ord og vendinger, der beskriver fritidsaktiviteter. De lærer også klokken og ugedagene og arbejder med sætningsopbygning. Ordforrådet øves hovedsageligt gennem dialoger. Men derudover skal eleverne blandt andet også lytte til, huske og videreformidle oplysninger i opgaven Vergiss deine Deo nicht. I Meine Geschichte skal de tildele deres person en fritidsaktivitet og præsentere den.

Læs mere om forløbet, se læringsmål og tegn på læring her.

Kapitel 4: Diese Stunde ist Erdkunde

Lektioner

12

Fx uge

44-47

Ach so!, Teil 1A, Kapitel 4

I dette kapitel møder vi de unge tyskere, når de har undervisning.
Eleverne lærer ord og vendinger, der handler om skolefag og aktiviteter i skolen samt farverne. Ordforrådet trænes hovedsageligt gennem dialoger.
Men eleverne skal også skrive små tekster, blandt andet om deres eget forhold til forskellige fag i skolen. I Meine Geschichte skal eleverne give deres person et skoleskema, som indeholder både fag, lærer, lektier, remedier til det enkelte fag og fortælle hvad han eller hun synes om faget.

Læs mere om forløbet, se læringsmål og tegn på læring her.

Kapitel 5: Hier ist Zutritt verboten

Lektioner

9

Fx uge

48-50

Ach so!, Teil 1A, Kapitel 5

I dette kapitel er vi hjemme hos Simon. Her ser vi, hvordan han og hans familie bor.
Eleverne lærer ord og vendinger, som beskriver bolig og indretning. Ordforrådet trænes hovedsageligt gennem dialoger, men eleverne skal blandt andet også skrive en lille annonce om udlejning af sommerhus. I Meine Geschichte skal eleverne indrette og beskrive deres persons værelse.

Læs mere om forløbet, se læringsmål og tegn på læring her.

Oh Tannenbaum

Lektioner

12

Fx uge

1-4

Ach so!, Teil 1A, julekapitlet
I dette kapitel lærer eleverne ord og vendinger i forbindelse med jul og juletraditioner i Tyskland.
Eleverne lærer ordforrådet gennem remser, sange, en lille historie om en fattig pige og et krybbespil.
Læs mere om forløbet, se læringsmål og tegn på læring her.

Kapitel 6: Sonst noch etwas?

Lektioner

9

Fx uge

5-8

Ach so!, Teil 2A, Kapitel 6

I dette kapitel møder vi tre piger på indkøb. Vi ser, hvor de køber ind, og hvad de køber.
Eleverne lærer ord og udtryk, der handler om madvarer, drikkevarer og priser. Ordforrådet trænes hovedsageligt gennem dialoger, men eleverne skal også lave en rundspørge i klassen om, hvad de godt kan lide. I Meine Geschichte skal elevens person ud at købe ind

Læs mere om forløbet, se læringsmål og tegn på læring her.

Kapitel 7: 5 € pro Stunde

Lektioner

12

Fx uge

9-12

Ach so!, Teil 2A, Kapitel 7

Dette kapitel handler om fritidsarbejde. Vi møder tvillingerne Angelina og Rosali, der arbejder på en rideskole. Vi ser og hører, hvad de laver, og hvordan rideskolen fungerer.
Eleverne lærer ord og vendinger, der er centrale i forhold til fritidsarbejde. Ordforrådet trænes hovedsageligt gennem dialoger. Men eleverne skal blandt andet også lave et lille foredrag om lommepenge. I Meine Geschichte skal eleverne give deres person et fritidsjob og præsentere det.

Læs mere om forløbet, se læringsmål og tegn på læring her.

Kapitel 8: Mach mit

Lektioner

12

Fx uge

13-17

Ach so!, Teil 2A, Kapitel 8

Dette kapitel handler om AGs (Arbeitsgemeinschaften), som der er tradition for på skoler i Tyskland. Vi tager med til Ruder AG og Musical AG.
Dette kapitel følger ikke den sædvanlige opbygning. Eleverne skal vælge sig ind på enten Theater AG, Musik AG eller Fußball AG. Uanset valg af AG skal eleverne skabe et produkt inden for rammen og præsentere det til sidst.

Læs mere om forløbet, se læringsmål og tegn på læring her.

Kapitel 9: Hammerecht?

Lektioner

12

Fx uge

18-21

Ach so!, Teil 2A, Kapitel 9

I dette kapitel følger vi en gruppe piger og en gruppe drenge en tur igennem byen, hvor de ser på forskellige butikker, diskuterer priser, spiser is m.m.
Eleverne lærer ord og vendinger forbundet med shopping. Ordforrådet trænes hovedsageligt gennem dialoger. Men eleverne skal blandt andet også arbejde, analysere kvitteringer og arbejde med en kort tekst om en pige, der er afhængig af at shoppe tøj. I Meine Geschichte skal eleverne lave et modeshow.
Læs mere om forløbet, se læringsmål og tegn på læring her.

Kapitel 10: Flensburg an der Förde

Lektioner

12

Fx uge

22-25

Ach so!, Teil 2A, Kapitel 10

I dette kapitel besøger vi Flensborg som turister.
Eleverne lærer ord og vendinger, der handler om at orientere sig i Flensborg. De skal lære at spørge om vej, vise vej og læse om seværdigheder. Ordforrådet trænes hovedsageligt gennem dialoger. Men eleverne skal blandt andet også spille et Flensburgspiel, hvor de lærer byen bedre at kende. I Meine Geschichte skal eleverne planlægge en udflugt nær Flensborg.

Læs mere om forløbet, se læringsmål og tegn på læring her.