I dette kapitel lærer eleverne ord og vendinger i forbindelse med jul og juletraditioner i Tyskland.
Eleverne lærer ordforrådet gennem remser, sange, en lille historie om en fattig pige og et krybbespil.
Skrivning (Fase 3)
Eleven kan skrive enkle sætninger / Eleven har viden om brug af opslagsteknologier
Lytning (Fase 3)
Eleven kan forstå hovedindholdet af talt tysk om nære emner / Eleven har viden om forhold mellem mimik, gestik og indhold i situationer
Samtale (Fase 3)
Eleven kan gennemføre korte dialoger om nære emner / Eleven har viden om enkle kommunikationsstrategier
Læsning (Fase 3)
Eleven kan forstå hovedindholdet af enkle tekster inden for nære emner / Eleven har viden om at læse efter hovedindhold
Kulturforståelse (Fase 2)
Eleven kan sammenligne tysktalende kulturer med egen kultur / Eleven har viden om levevilkår i tysktalende lande
Kulturmøder (Fase 1)
Eleven kan anvende enkle tyske udtryk i mødet med tysktalende/ Eleven har viden om sammenhæng mellem tysk sprog og kultur
1
Skrivning. Eleven kan lave en ønskeliste for sin person og lave en plan for, hvad der skal ske for personen i julen.
2
Lytning. Eleven kan kombinere lyd og billede, der viser nogle kendte tyske julefænomener
3
Samtale. Eleven kan spille en rolle i et krybbespil.
4
Læsning. Eleven kan læse et kort eventyr.
5
Kulturforståelse. Eleven kan redegøre for nogle forskelle på tysk og dansk jul ud fra en dansk tekst om emnet.
6
Kulturmøder. Eleven kan sige nogle tyske jule-standardfraser.
Læringsmål 1
1
Eleven udfærdiger en kort ønskeliste for sin person.
2
Eleven udfærdiger en ønskeliste for sin person og laver enten en tegneserie, et interview, en planche eller en historie om personens juleplaner. Eleven benytter sig hovedsageligt af stikord.
3
Eleven udfærdiger en ønskeliste for sin person og laver enten en tegneserie, et interview, en planche eller en historie om personens juleplaner. Eleven benytter hovedsageligt fulde sætninger.